Belgrad
trammid *
трамваи


Belgradi trammiliiklus avati 1894.a. Kunagine tihe trammiliinide võrk oli 1975. aastaks üsna kokku kuivanud: kõrvaloleval kaardil liinid 2, 3, 6 ja 8. Suur laienemine toimus 1980-ndail. Kaart näitab liinivõrku 1988. aastal, mis väikeste muudatustega on aktuaalne tänagi.

 

Трамвайное движение в Белграде был открыт в 1894 году. Когда-то большая сеть трамвайных линий к 1975 году был довольно редуцирован: маршруты 2, 3, 6 и 8 на карте рядом. Сеть была расширена в 1980-х, достигая сегодняшнего охвата к 1988 году (см. карту). Эта карта актуальна и сегодня, учитывая небольшие изменения.

Kaart: Strassenbahnatlas Österreich - Ungarn - Jugoslawien; Blickpunkt Strassenbahn, Berlin; 1988

Belgradi linnatranspordi ettevõte * Предприятие городского транспорта г.Белграда:

Градско саобраћајно предузеће «Београд»


Vagun 28 on saanud uue kere vana vaguni raamile. Vaguni päritolu on teadmata. Sellised trammid olid käigus kuni 1970-ndate alguseni.

Вагон 28 (неизвестного происхождения) получил новый кузов на старую основу. Такие трамваи работали до начала 1970-х.

Foto: Les Folkard; 15.07.1966


Veel üks vanale alusele ehitatud koosseis: 93+170.

Еще один состав на старой основе - 93+170.

Foto: Les Folkard; 15.07.1966


Itaaliast Breda tehasest saabus 1949.a. 8 uut vagunit numbritega

43-50. Fotol vagun 45 3. liinil; tagapool üks vanem Itaalia päritolu vagun 41.

Из итальянского завода Бреда в 1949 г. поступили 8 новых вагонов №№ 43-50. На фото: вагон 45 на 3-м маршруте; на заднем плане более старый итальянский вагон 41.

Foto: Gisbert Jäkli kogu; u.1967


PCC-vagunid 112-116 ehitati Belgias Nivelles'i tehases 1952.a.

Вагоны РСС №№ 112-116 построены в Бельгии на заводе Nivelles в 1952 году.

Foto: Les Folkard; 15.07.1966


PCC-vagunid 117-140 olid ehitatud Belgias 1950. aastal SNCV linnalähiraudteevõrgu jaoks. Sealt anti need vagunid üle Belgradile 1960. aastal.

Вагоны РСС №№ 117-140 были построены в Бельгтт для пригородной ж/д компании SNСV. Оттуда их передали в Белград в 1960 году.

 

Foto: Les Folkard; 15.07.1966


SNCV vagun 123.

Вагон SNСV №123.

 

Foto: Gisbert Jäkli kogu; u.1967


Vagun 209 on tõenäoliselt ehitatud Jugoslaavias 1960-ndate alguses.

Вагон 209 вероятно построен в Югославии в начале 1960-х.

Foto: Les Folkard; 15.07.1966


Tatra T4 kaks prototüüpi (tehase nr. 156879 ja 156880) anti 1967.a. Belgradi, kus nad sõitsid kuni 1969 (nr. 110 ja 111). 20 tumerohelist seeria-vagunit T4YU valmisid 1971.a. koos esimeste T4SU-dega (Kaliningrad 101-120, Vinnitsa 106 ja 107); numbrite 1-20 all sõitsid nad kuni mahakandmiseni 1980-ndate lõpul.

Два прототипа Татра Т4 (зав.№№ 156879 и 156880) в годах 1967-1969 работали в Белграде под №№ 110 и 111. 20 темно-зеленых серийных Т4YU были построены в 1971 г. одно-временно с первыми T4SU (№№ 101-120 в Калининграде и 106+107 в Виннице); под №№ 1-20 они работали до списания в конце 1980-х.

Foto: Hans Lehnhart; 10.03.1975; raamatust "Die Strassenbahnwagen der Bauart Tatra", Bahn im Bild Nr.109; Wien, 1992.


Pärast 20 Tatra T4YU saabusid 1970-ndail kohalikust Duro Dakovici tehasest 41 mootor- ja 37 järelvagunit (nr.71-111/157-193). Ja aastal 1980 algas Tatra KT4 ajastu. Belgradi jaoks ehitati siis 60 vagunit (üheaegselt Tallinna 51-60-ga), mis said numbrid 201-260. Fotol tehasevärvides vagun 256 10. liinil.

После 20 T4YU в 1970-х прибыли 41 моторных и 37 прицепов (№№ 71-111/157-193) из местного завода "Дуро Дакович". А с 1980 года началась эра Татр КТ4. Тогда для Белграда были построены 60 вагонов (одновременно с Таллиннскими №№ 51-60), получившие номера 201-260. На фото: вагон 256 в заводской окраске.

Foto: Bernhard Kussmagk; 26.08.1982


Järgmised KT4YU saabusid aastal 1983 (261-310), 1986 (311-340), 1987 (341-370), 1988 (371-390) ja 1990 (391-400). Fotol vagun 364 10. liinil.

Следующие KT4YU поступили в годах 1983 (№№ 261-310), 1986 (№№ 311-340), 1987 (№№ 341-370), 1988 (№№ 371-390) и 1990 (№№ 391-400).

На фото: вагон 364 на 10-м маршруте.

Foto: Pavel Torgalov; 10.2003


Vagun 395 1990. aastast - tänaseni üle värvimata!

KT4YU ei erine KT4SU-st millegagi peale vooluvõtja ning asjaolu, et salongis on istmeid kummalgi pool üksainus rida.

Вагон 395 с 1990 года - пока ни разу не перекрашен!

В принципе KT4YU ничем не отличается от KT4SU, кроме токоприемника. И еще у них внутри с каждой стороны только один ряд сидений.

Foto: AO; 12.10.2006


Vana trammidepoo kesklinnas. Vagunitest 201-400 oli 2002.a. lõpu seisuga alles 185. Neist 70 olid moderniseeritud mitmes kohalikus tehases (vt. vagun 318 tagaplaanil ja 201  järgmisel pildil).

Старое трамвайное депо в центре города. К концу 2002 г. из вагонов №№ 201-400 на балансе осталось 185. Из них 70 прошли модернизацию на нескольких местных заводах (см. вагон 318 на заднем плане и вагон 201 - следующая фотография).

 

Foto: Pavel Torgalov; 10.2003


Moderniseeritud koosseis 201+289

7. liinil. Topeltkoosseisud leiavad kasutamist üle Sava jõe Novi Beogradi suunduvatel liinidel nr. 7, 9 ja 11.

Модернизованный состав 201+289 на 7-м маршруте. Сцепки используются на маршрутах №№ 7, 9 и 11, следующих через реку Саву в Новый Београд.

Foto: AO; 12.10.2006

Aastal 1997 ehitati Belgradi jaoks veel 20 KT4-trammi, viimased seda tüüpi vagunid üldse, tehasenumbritega 180207-180223. Fotol on sellest seeriast (401-420) viimased - 419+420 - 11. liinil saabumas Beko lõpp-peatusse.

В 1997 году для Белграда построили еще 20 вагонов КТ4 - последние данного типа вообще, с зав. №№ 180207-180226. На фото: последний состав 419+420 из той серии (№№ 401-420). У конечной Беко на 11-м маршруте.

 

Foto: AO; 12.10.2006


Vagun 399 11. liinil Sava jõe kaldapealsel. Täisreklaamis trammid moodustavad ligi veerandi kõigist KT4-dest.

Вагон 399 на 11-м маршруте на набережной Савы. Около 1/4 всех КТ4 имеют рекламу.

 

Foto: AO; 12.10.2006


Aastast 2005 värvitakse Belgradi trammid puna-sinisteks, trollid sarnaselt oranzi ja sinisega ning bussid kollase ja sinisega. Fotol tramm 207 13. liinil laskumas Kalemegdani kindluse kõrvalt alla Sava kaldapealsele.

С 2005 года трамваи Белграда получают новую красно-синюю окраску. Троллейбусы почти уже перекрашены в оранжево-синюю и автобусы в желто-синюю окраску. На фото: вагон 207 на 13-м маршруте спускается к набережной Савы, рядом с крепостью Калемегдан.

Foto: AO; 12.10.2006


Tramm 242 ringliinil nr.2 samas kurvis. Kui trollidest on üle värvitud peaaegu kõik, siis trammidest esialgu kaugelt alla poole.

Вагон 242 на кольцевом маршруте №2 там же. Если троллейбусы перекрашены уже почти все, то из трамваев - явно меньше половины.

 

Foto: AO; 12.10.2006


Trammi 249 avarii ringliinil nr.2 raudteejaama juures.

Авария вагона 249 на маршруте №2 у ж/д вокзала.

 

Foto: http://www.beograd.org.yu; 24.10.2006


Aastail 2001-2003 anti Belgradile üle 28 DÜWAG/Siemens 6-teljelist mootor-vagunit Šveitsist Baselist. Vagunid numbritega 603...622 on pärit aastast 1967 ja 623...658 aastast 1972. Nii numbrid kui roheline värv on pärit Baselist.

В годах 2001-2003 в Белград были переданы 28 6-осных вагонов ДЮВАГ/Сименс из Базеля (Швейцария). Вагоны №№ 603...622 - с 1967, а 623...658 - с 1972 года. Как свои номера, так и зеленую окраску вагоны сохранили базельские.

Foto: AO; 12.10.2006


Enamasti on Baseli trammid käigus koos samuti Baselist pärit 4-teljeliste järelvagunitega. Fotol 604 taga sõitev järelvagun 1401 on ehitatud 1947. aastal.

Почти все базельские трамваи работают вместе с 4-осными прицепами, которые тоже переданы из Базеля. На фото прицеп №1401 за вагоном 604 посроен в 1947 году.

 

Foto: AO; 12.10.2006


Baseli koosseis 610+1423 (ehit. 1967/1961) Beko lõpp-peatuses. Otse aia taga on näha Belgradi loomaaia puure.

Базельский состав 610+1423 (1967/1961 г.) на конечной Беко. Прямо за забором видны клетки Белградского зоопарка.

 

Foto: AO; 12.10.2006


[TALLINN tramm+troll+buss]

[Трамваи и троллейбусы в странах Европы]

[Трамваи и троллейбусы в странах бывшего СССР]


Copyright © 2004-2005. Tallinna Ühistransport - fotoalbum.