Sarajevo
trammid ja trollid *
трамваи и троллейбусы


Sarajevos eksisteeris 1895-1960

760 mm rööpmelaiusega tramm, mis sõitis kõrvalviidatud skeemil liini nr.1. Liin ehitati ümber 1435 mm-le ja avati koos uue liiniga Ilidžasse 29.11.1960. Hiljem uusi liine ehitatud ei ole.

 

Trolliliiklus avati 23.11.1984 6 liinil. Täna on neist käigus nr. 101, 103 ja 104; põhjasuunas kulgevaid liine pärast kodusõja lõppu enam ei avatud.

 

Liinide skeem
1990
схема маршрутов

В годах 1895-1960 в Сараеве существо-вал трамвай на колее 760 мм (по линии маршрута №1 на схеме рядом). Система была перестроена на колею 1435 мм и открыта вместе с новой линией до Илиджи 29 ноября 1960. В дальнейшем система не расширилась.

 

Троллейбусное движение было открыто 23.11.1984 на 6 маршрутах. Сегодня из них работают маршруты №№ 101, 103 и 104; маршруты на север после гражданской войны больше не открывали.

Skeem: Trolleybus Magazine, No.176, March-April 1991, p.50


Trammiliikluse taasavamiseks novembris 1960 soetati USA-st Washingtonist 50 vana PCC-vagunit, mis said numbriteks 1-50. Hiljem lisandus veel 24 samasugust vagunit. Fotol vagun 12.

Для открытия новой системы в ноябре 1960 из г.Вашингтона (США) были приобретены 50 старых вагонов РСС, которые получили номера 1-50, а потом еще 24 таких вагона. На фото: вагон №12.

Foto: collection B.J.Cross; 10.1968


PCC-vagunite baasil pandi kokku 9 liigendvagunit numbritega 100-108. Fotol vagun 106.

На базе вагонов РСС были собраны 9 сочлененных вагонов №№ 100-108. На фото: вагон №106.

Foto: collection B.J.Cross; 10.1968


Esimesed Tatra T3YU (nr.120-129) ehitati 1966.a. samaaegselt Odessa 3001...3020-ga. Samasugused 130-139 järgnesid 1969.a. Foto on tehtul täpselt sellel kohal, kus 28.6.1914 tapeti Austria troonipärija Franz Ferdinand - sündmus, mis sai ajendiks I maailmasõjale.

Первые Татры T3YU (№№ 120-129) были построены в 1966 г. одновременно с одесскими вагонами 3001...3020. Такие же вагоны №№ 130-139 следовали в 1969 г. Снимок сделан точно там, где 28 июня 1914 г. был убит наследник престола Австро-Венгерской империи Франц Фердинанд - событие, которое стало началом Первой мировой войны.

Foto: Ole Iskov; 13.09.1976


Tatra K2YU esimene seeria (vagunid 201-210) saabus 1973. Nagu Sarajevo T3-d, nii ka K2-d erinesid teistest vooluvõtja asukoha poolest.

Aastail 1975-1979 saadi vagunid 211-260 ja 1983 veel 261-290.

Первая серия Татра K2YU (№№ 201-210) прибыла в 1973 г. Как T3 в Сараеве, так и K2 отличились расположением пантографа.
В годах 1975-1979 были получены вагоны 211-260 и в 1983 г. еще 261-290.

Foto: Bernhard Kussmagk; 02.09.1982


Pärast kodusõja lõppu 1995.a. jätkasid sõitu umbes 30 K2 trammi, kokku taastati 90 vagunist 62. Fotol vagun 206.

После конца гражданской войны в 1995 году на линию вышли около 30 вагонов К2, а всего со временем восстановили 62 вагонов из 90. На фото: вагон 206.

Foto: Stefan Spengler; 01.10.1998


1995. aastast alates said trammid, bussid ja trollid endale uue kollase värvi, nii ka vagun 269 Sarajevo kõige pikemal trammiliinil nr.3.

С 1995 года трамваи, автобусы и троллейбусы получили новую желтую окраску, так и вагон 269 на фото, на самом длинном маршруте Сараево №3.

 

Foto: Martin Černý; 21.09.2000


Vagun 231 - vaade tagantpoolt.

Вагон 231 - вид сзади.

Foto: Martin Černý; 30.05.2006


Vagun 276 pärast reklaami.

Вагон 276 в послерекламной окраске.

Foto: Martin Černý; 30.05.2006


Osa K2 tramme läbisid alates 1996.a. kapremondi, mille käigus muuhulgas tõsteti vooluvõtja ettepoole ja asendati küljeplekid siledatega.

Часть вагонов К2 начиная с 1996 года прошли капремонт, в ходе которого токоприемник был расположен впереди и заменены борта вагонов.

Foto: Stefan Spengler; 01.10.1998


Õlletramm mošee taustal. Tramm 207 reklaamib Sloveeniast pärit Laško õlut.

Пивной трамвай на фоне мечети. Трамвай №207 в рекламе словенского пива "Лашко".

 

Foto: Aldo Siig; 02.08.2006


Vagunid 291 ja 292 taastati 1995. aastal Tatra tehases Bratislava
K2-dest (7034 ja 7038) ning kingiti Sarajevole. Loodetud suurtellimus jäi siiski tulemata.

Вагоны 291 и 292 были восстановлены на заводе Татра из братиславских К2 №№ 7034 и 7038 и подарены городу Сараево. Ожидаемого заказа на новые вагоны однако не следовало.

.

Foto: Martin Černý; 29.05.2006


Aastal 1990 sai Sarajevo endale tegelikult Pyongyangi jaoks ehitatud KT8D5 (tehase nr.178708), see vagun on käigus nr.300 all. Pärast sõda võeti üle Slovakkiast Košicest samasugused vagunid 301 ja 302 (Košice 506 ja
510).

В 1990 году Сараево получил себе вагон KT8D5 (зав. №178708), построенный для Пхэньяна. Этот вагон сегодня работает под №300. После войны были получены из Кошице такие же вагноы №№ 301 и 302 (в Кошице 506 и 510).

Foto: Volker Hildebrandt; 29.09.1998


Vagun 500 on endine Brno 1034 (aastast 1973), mis moderniseeriti Tšehhimaal tehases PARS-Šumperk 1998. aastal.

Вагон 500 - бывший 1034 в Брне, с 1973 года, модернизованный на заводе PARS-Šumperk в Чехии в 1998 году.

 

Foto: Robert Kindl; 21.09.2000


Veel üks moderniseeritud K2 -

vagun 502.

Еще один модернизованный К2 - вагон 502.

Foto: Martin Černý; 30.05.2006

Vagunid 601 ja 602 on moderniseerimisel saanud madalapõhjalise vaheosa. Fotol vagun 601 - endine Brno 1104.

Вагоны 601 и 602 при модернизации получили низкопольную вставку. На фото: вагон 601, бывший 1104 в Брне.

 

Foto: Martin Černý; 30.05.2006


Viinist anti Sarajevole 1995.-1997.a. üle 13 koosseisu C1+c1, mis said endale numbrid 400+4000...412+4012. Koosseis 400+4000 fotol on endine 118+1852 (1956/1959.a.). Tänaseks need koosseisud enam liinil ei sõida; Viinist on hangitud 18 E-seeria vagunit (4419 jt.)

В годах 1995-1997 из Вены были переданы 13 составов C1+c1, получившие №№ 400+4000... 412+4012. Состав 400+4000 на фото: бывший 118+1852 (1956/1959 г.) Сегодня эти вагоны уже не работают; из Вены приобретены 18 вагонов серии Е (№4419 и др.)

Foto: Volker Hildebrandt; 30.09.1998


Viini koosseis 403+4003 (ex 107+1809) ja K2YU 273.

Венский состав 403+4003 (в Вене 107+1809) и К2 №273.

Foto: Martin Černý; 21.09.2000


Tramm 216 ja MAN-buss Sarajevo raekoja ees.

Трамвай 216 и автобус МАН у ратуши города.

 

Foto: Robert Kindl; 21.09.2000


Trolliliiklus Sarajevos oli plaanis avada olümpiamängudeks veebruaris 1984, kuid selleni jõuti alles 23. novembril, mil avati korraga 6 liini. Selleks ajaks olid olemas 21 Škoda-Sanos S200 (nr.500-520) ja 76 Škoda 14Tr (nr.551-626). Fotol Škoda-Sanos numbriga 501.

Открытие троллейбуса было запла-нировано к олимпиаде в феврале 1984, однако это совершилось только 23 ноября, когда открыли сразу 6 маршрутов. К тому времени в налинчии были 21 троллейбусов Škoda-Sanos S200 (№№ 500-520) и 76 Škoda 14Tr (№№ 551-626).

Foto: M.Martinek; 1988


Mõni üksik Škoda-Sanos oli käigus veel pärast kodusõda, üks neist oli 4104 (pildil). Pärast trolliliikluse taastamist 1996.a. nummerdati allesjäänud trollid ümber.

Несколько машин Škoda-Sanos остались на линии и после войны, в том числе №4104 на фото. После воостановления троллейбусного движения в 1996 году оставшиеся троллейбусы прошли перенумерацию.

 Foto: Stefan Spengler; 02.10.1998

Škoda-Sanos S115 prototüüp aastast 1987 oligi üks ja ainus 2-teljeline Škoda-Sanos. Tema tehasenumber oli 9959; Sarajevos sõitis ta numbri 628 all.

Прототип Škoda-Sanos S115 с 1987 года бы единственным двухосным Škoda-Sanos. Его заводской номер - 9959. В Сараеве он работал под № 628.

 

Foto: Ole Iskov; 31.07.1990


Seesama 628 elas üle sõja ja oli seejärel käigus numbri 4101 all.

Тот же 628 пережил войну и работал потом на линии под №4101.

Foto: Volker Hildebrandt; 30.09.1998

Škoda 14Tr-d saabusid aastail 1983-1984 nii standardsetes tehasevärvides kui punases Jugoslaavia variandis. Viimast esindab ka troll 612 pildil.

Шкоды 14Тр поступили в годах 1983-1984 как в стандартной окраске, так и в югославском красном варианте - например троллейбус 612 на фото.

 

Foto: Ole Iskov; 31.07.1990


Pärast kodusõda pandi uuesti käiku umbes 20 14Tr, sealhulgas troll 4203 pildil.

После войны восстановили около 20 14Тр, в том числе троллейбус 4203 на фото.

 

Foto: Stefan Spengler; 02.10.1998


Tänaseks on Škodad pea täielikult välja vahetatud Solingenist ja Esslingenist üle võetud trollidega. Pildil troll 4139, endine Solingeni 19.

На сегодня Школы почти полностью заменены на троллейбусы из Золингена и Эсслингена. На фото: троллейбус 4139, бывший №19 в Золингене.

 

Foto: Aldo Siig; 02.08.2006


Järjest rohkem kohtab Sarajevos Solingeni 3-teljelisi MAN-trolle aastaist 1986-1987. Pildil troll 4418, endine Solingeni 25.

Все больше в Сараеве трехосных МАНов с годов 1986-1987 из Золингена. На фото: троллейбус 4418, бывший №25 в Золингене.

 

Foto: Aldo Siig; 02.08.2006


Troll 4425 - endine Solingeni 45.

Троллейбус 4425 - бывший №45 в Золингене.

 

Foto: Aldo Siig; 02.08.2006


[TALLINN tramm+troll+buss]

[Трамваи и троллейбусы в странах Европы]

[Трамваи и троллейбусы в странах бывшего СССР]


Copyright © 2004-2006. Tallinna Ühistransport - fotoalbum.